Sluta med ursäkter…


En sak som jag tror många har det lite kämpigt med ibland är hur man ska hantera en situation när man kanske vill träna, man vill ta sig till gymmet, man vill ut och springa eller man vill skippa godisskålen ikväll men det ploppar upp massa annat i huvudet som rent ut sagt förstör och du gör tvärt emot vad du faktiskt inte vill bara för du håller fast vid dina dåliga ursäkter som ploppat upp i huvudet.

Många är experter på att dra till med riktigt dåliga ursäkter och sluta upp med det, det kommer bara bli jobbigare, jobbigare och jobbigare och till slut har man själv satt sig in en jobbig sits där allt bara handlar om massa ursäkter hit och dit för man inte ” orkar

Drar några exempel som är vanliga som jag sedan ersätter med en tex under, försök tänk så istället så ska ni se att det kommer underlätta lite i alla fall och vi alla går i svackor i bland men dåliga ursäkter löser aldrig problem.

– Jag är så trött idag, orkar inte ta mig till gymmet.
Ja livet är ibland slitsamt och man kan känna sig sjukt trött visa dagar. Mycket som man ska göra dagligen. Gå i skola/jobba, städa, handla med mera…. , Men regelbunden träning mår man oftast bra av och det kommer i slutändan göra det lättare för dig att tackla vardagen psykiskt och fysiskt. Känner man sig nu trött en dag mitt i veckan och man har ett pass planerat framför sig, ta det lite lugnare istället bara än att strunta helt i det.

– Jag har inte tid.
Börja planera och prioritera, lägg dig en timma tidigare dagen innan för att kunna gå upp en timma tidigare dagen där på – lätt som en plätt, så fick man en timme för träning bara sådär om man nu verkligen, verkligen inte har den möjligheten att få in ca 1 timma till träning av sina ca 14 ” vakna” timmar man har dagligen.

– Jag har ont i armarna, haltar på min vänstra fot, har ont där eller där……
Det är enkelt att lura sig själv att man har ont i kroppen och på så sätt säger man ”jag har ont, jag borde vila” Ja självklart till viss del är det sant men många gånger går det faktiskt att träna ändå. Jag har fortfarande ( 12 veckor efter olyckan ) en vänsterfot som jag har ont i, haltar, har gått med gips i 6 veckor, hoppat på kryckor i 10 veckor men inte har jag klagat för det. Jag har gjort så mycket jag kunnat. Och har man ont i en viss kroppsdel ena dagen, gör övningar för resten av kroppen då, inte så svårt. Om man nu då inte ligger hemma med magsjuka eller sådär 40 graders feber. Men tror ni förstår vad jag menar med att bara för man har ont på ett visst ställe behöver inte det drabba att hela kroppen måste vila.

– Jag börjar träna efter helgen eller efter lovet eller den 1 april…..
En väldigt lätt ursäkt till att kunna vila några dagar till. Allt hinner ju bli så mycket bättre tills dagen du tänkt du ska börja ta tag i att? nej så är det faktiskt inte. Börja redan den dagen du får upp tankarna om att börja några dar senare. För tänk den dagen du hade panerat in att börja på, då kan du istället känna fasen va skönt att jag är igång med träningen 😀

 

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>