Träningen, tänket, planering..


Jag har på senaste tiden fått in väldigt mycket frågor om min träning just nu. Hur ofta tränar jag? Nått speciellt jag inte äter? Några mål satta? Ja men detta är väl de vanligaste frågorna just nu så tänkte skriva ihop ett inlägg med lite svar på era frågor och helt enkelt förklara lite hur min träning går just nu och tänket kring det.

I tisdags va det 14 veckor sedan jag råkade ut för olyckan och fick min vänsterfot krossad. Det tog jättelång tid innan jag vågade gå utan kryckorna och klarade av det och även fast jag idag går utan dem så haltar jag väldigt mycket och är långt ifrån bra i foten. Kommer nog aldrig bli helt bra men bättre och bättre kommer det förhoppningsvis att bli. Innan jag skadade mig tränade jag 6 dagar i veckan på gym och va ute och sprang minst 3 gånger i veckan också, sen red jag även ca 4 dagar i veckan. Höll igång väldigt mycket faktiskt och allt kändes himla bra. När jag skadade mig blev det en vecka utan träning men sen började jag lite smått och försökte få in 3-4 gympass i veckan ändå. Fick såklart anpassa passen efter vad jag orkade och klarade av med tanke på att jag hade gips de första 6 veckorna. Benträning samt rumpträning va svårt att utföra faktiskt, benen ”krympte” på bara ca 2 veckor, blev jättesmå lika så rumpan. Så fort jag fick bort gipset sen så kunde jag börja träna benen och rumpan mer och mer dock inte med vikter. Idag går det bättre och bättre och jag har kunnat börja använda lite lättare vikter nu. Är verkligen jätteförsiktig så jag inte överanstränger mig eller sätter upp för höga krav på mig själv eftersom det va en väldigt svår skada jag råkade ut för och operationen va väldigt ”stor

I dagsläget så försöker jag träna ca 5 dagar i veckan på gymmet och då har jag lagt upp så jag har både mage,ben/rumpa, rygg och armträning. 3 dagar i veckan utöver de andra träningspassen så cyklar jag på gymmet också ca 40 min för att hålla konditionen uppe lite eftersom jag verken kan rida eller va ute och springa/gå.

När det gäller kosten så är den inte så himla speciell just nu. Äter det jag vill faktiskt och känner att jag kan få göra det eftersom jag håller igång flitigt nästan varje dag på nått sätt. Undviker småätande dagligen och det ända jag själv satt ”förbud” på är saft, läsk, oboy och liknande onyttiga drycker. Känner inte att jag är i behov av det faktiskt så det är skönt att inte ens ha det att tänka på. När det gäller godis, subway, nutella och liknande så äter jag det om jag känner för det men inte flera gånger om i veckan.

Känner att det är skönt att ha det såhär just nu och det kommer jag nog fortsätta med tills jag blir lite bättre och kan lägga om mitt träningsschema mer och lite ” hårdare” Har inte direkt några mål uppsatta för tillfället utan det ända är att jag hoppas det fortsätter i rätt riktning framåt med träningen och att foten håller. Ska bli jättekul sen när man förhoppningsvis blir bättre och kan börja med lite tyngre vikter igen och får börja biffa till sig lite igen hihi.

Bilderna här under är tagna senaste veckan. Kan faktiskt inte klaga på formen, är glad att jag envisats med att hålla igång trots att jag haft det väldigt tufft och jag är medveten om att jag tappat muskler och att jag inte har ” samma” kropp som tidigare man huvudsaken just nu är att foten blir bättre och bättre, så kommer resten av kroppen efterhand :)

Bild1

 

blogstats trackingpixel

2 reaktion på “Träningen, tänket, planering..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>